Uit de Bocht Gevlogen

Een hevige discussie waarbij de grote woorden niet geschuwd worden. Is verdoofd slachten beter dan onverdoofd slachten? Wetenschappers blijken het er als altijd niet over eens te zijn, zodat voorstanders van beide methoden vrolijk kunnen citeren wat in hun kraam te pas komt. Tegenstanders van de onverdoofde praktijk vinden die manier wreed en geven de voorkeur aan het schieten van een pin in de kop van het te slachten dier en andere al even weinig opwekkende methoden. Voorstanders van het onverdoofd slachten beroepen zich op hun godsdienstvrijheid en prijzen zich gelukkig met experts die nu juist hun manier het minst onplezierig achten.

Het hele debat heeft iets onwerkelijks. Het herinnert aan de castreerder van kamelen die, op de vraag of het geen pijnlijk operatie was zo met die twee stenen, antwoordde dat je altijd moet oppassen je duimen er niet tussen te houden. Een wat eenzijdig perspectief wil ik maar zeggen.

Naar het schijnt lijken de verbieders van de onverdoofde slacht voorlopig op een meerderheid in de Tweede Kamer te kunnen rekenen. Het woord voorlopig is daarbij de enige zekerheid en dus wordt zwaardere munitie aangedragen en komt de onvermijdelijke Tweede Wereldoorlog – naar goed vaderlands gebruik – ter sprake. Het woord holocaust is al gevallen en daarmee glijdt de discussie onvermijdelijk af naar een dieptepunt. Geen van de partijen lijkt zich te realiseren dat, als er al van een holocaust gesproken zou moeten worden, de echte slachtoffers hoe dan ook de dieren zijn. Ik ben bepaald geen vegetariër, maar een beetje realiteitszin lijkt me toch niet teveel gevraagd.

En dan is er altijd nog Frits Bolkestein. De man geniet bij sommigen de faam een intellectueel te zijn. Waarschijnlijk is die indruk gevestigd door Frits´ wat afgemeten en besliste manier van formuleren. Zoiets wekt al gauw de indruk van achterliggend denkwerk. De werkelijkheid is jammer genoeg dat Bolkestein zijn boekjes, speeches en artikelen al jaren door anderen pleegt te doen schrijven, zodat Jan Klaassen uit de poppenkast met evenveel recht aanspraak op erkenning als intellectueel kan maken.

Bolkestein bestond het om te verklaren dat jodenvervolging in de geschiedenis altijd begonnen is met een aanval op het onverdoofd slachten. Het is goed om de onzindelijke discussietruc te zien die de oude VVD-leider uitspeelt. Niet alleen gaat het hier om volslagen geschiedkundige onzin, het is bovendien een onsmakelijke poging om de voorstanders van het verbod in de hoek van het antisemitisme te plaatsen. Daarvoor bestaat gelukkig geen enkele reden.

3 Reacties to “Uit de Bocht Gevlogen”

  1. JN Says:

    Je bent goed op dreef, meneer van der Valk! Dat dieet doet je blijkbaar goed!

  2. Frits Sajet Says:

    De pot verwijt de ketel …

    Op een lantarenpaal bij het Frederiksplein in Amsterdam, niet ver van het voortreffelijke internationale vegetarische eethuisje “The Golden Temple” in de Utrechtsestraat 126 (telefoon 020 6268560) trof ik laatst een sticker aan met de niet mis te verstane tekst: “Diervriendelijk vlees bestaat niet”.

    Mag ik jullie allemaal een volgende keer in Groot Mokum de klassieke vegetarische burrito bij The Golden Temple aanbevelen? Alle dagen van 17.00 tot 21.30 uur. Dit eethuisje met internationale vegetarische keuken is goed beklant, maar ik kan er altijd ook zonder plaatsbestelling eten. All major creditcards accepted.

    Sinds ik een keer twee jaar geleden op You Tube naar candid camera filmpjes uit de internationale slachthuizen zocht en die helaas zo in overvloed vond, werd ik gekonfronteerd met een werkelijkheid die zoveel afschuwwekkender was als mijn naieve toch al niet beste verwachtingen, dat ik nu meteen aan het dierenleed moet denken als ik op het platteland boerenbedrijven zie.

    Kosher/Halal of maar gewoon: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Politici en opinion leaders zouden er goed aan doen die filmclips te zien voor ze eraan begonnen met elkaar de vloer aan te vegen.

  3. Bart van der Valk Says:

    Dat dieet, lieve JN, berooft mijn zeker de volgende 6 weken van de zo geliefde garnalencroquetten … en dan klagen ze zo hier en daar nog over de Griekse toestand. Ik weet – gezien zijn omvang – zeker dat minister De Jager met mij mee voelt!

    Goede Frits … het moreel gelijk is zeker aan je zijde. Ik geef dat probleemloos toe, en da´s voor een vleeseter een heel ding. Ik denk overigens dat die verslaafdheid aan vlees & vis dezelfde achtergrond heeft als de religieuze voorkeuren waar de kamer over spreekt:: ´zo zijn we het van oudsher gewend, en dat vinden we dus lekker en goed.´

    Het kan trouwens zo zijn dat het voorstel de Tweede Kamer haalt, maar de Eerste Kamer zal het zeker niet passeren.

Geef een reactie

