Nood

Het slaapkamertafereel hierboven geeft geenszins de situatie in Huize Une Journée Bien Remplie weer. Een dergelijk opgeruimd nachtkastje met bijbehorend lampwerk zult u hier niet aantreffen, zowel mijn dierbare echtgenote als uw dienaar zijn voor een dergelijke geordendheid te chaotisch. Het is maar dat u zich geen illusies maakt …

Toch heb ik het plaatje nodig om u een alhier prangende vraag te kunnen stellen. Huishoudelijke vaardigheden zijn ons niet in zeer ruime mate toebedeeld. Laten we het er op houden dat we andere talenten hebben. Soms betekent die betrekkelijke onhandigheid enig echtelijk ongenoegen. Zo levert het om het dekbed trekken/plaatsen/vouwen van het dekbedovertrek zeer regelmatig een stijging van de negatieve spanning op. Niet zelden besluit dit lichtelijk bejaarde echtpaar onder zacht gevloek het morgen nog maar eens te proberen. Vooral het daarbij van weerszijden trekken aan verkeerde punten van het dekbedovertrek (ieder een foutieve punt, dat wel) zorgt soms voor een stijgend explosieve situatie …

Zelf tel ik inmiddels 68 jaren, de goede Anneke doet daar maar één jaartje voor onder. Je zou ons door de bank genomen opgewekt en luchtig gestemd kunnen noemen. Kan één uwer ons een effectieve methode aan de hand doen om die vervloekte overtrek om dat verdomde dekbed te krijgen op een simpele, handige en overzichtelijke wijze? Wij hebben sinds 5 januari 1971 de oplossing nog niet kunnen vinden.

7 Reacties to “Nood”

  1. Mascha Says:

    Bart, hier in Amerika hebben ze daar een prachtige oplossing voor: het ‘quilt’. (Dekbed en overtrek in een) Voorheen moest ik altijd denken aan van die truttig gebloemde bijelkaar genaaide stukjes stof maar tegenwoordig hebben ze ze in alle kleuren en textures. Heel handig, het hele ding gaat zo de wasmachine in. Kijk even op http://www.westelm.com of http://www.bedbathandbeyond.com. Als je interesse hebt dan hoor ik het wel.. (ze hebben uitverkoop op dit moment)🙂

  2. Frieda Says:

    Hoi Bartholomeus en Anneke,

    Ik zal eens rondvragen, lief echtpaar, genoeg handige (vooral) vrouwen om mij heen.

    Wij begonnen zelf met op 2 1 persoonsmatrassen 2x 1 persoons dekbedden te kopen, zo licht mogelijk. Seizoensdekken maken zomers zelfs het karwei lichter dan ’s winters..
    Tussen het onderlaken en het dekbed leggen wij, om tussen te slapen een heerlijk 1 persoonslaken, ruim bemeten en wisselen de ene week het ene bed, en de andere week het andere bed van bedding, het dekbed blijft zoals het is en wordt 1x per half jaar gewisseld.
    Ik garandeer je een heerlijk fris bed, makkelijk gemaakt. Het is natuurlijk gewoon een k klus.
    Dit advies is overigens gratis……
    Lieve groet,

  3. Tamar Verkaik Says:

    Een bekend probleem! Niet alleen mag je de schuld geven aan het beperkte talent voor huishoudelijke klussen, het heeft ook alles te maken lichaamslengte. Sorry dat ik hier nu uit mezelf over begin, maar zelf ben ik ook niet zo heel lang en ik heb het meegemaakt dat een bij mij logerende vriendin van behoorlijke lengte hoes en dekbed uit mijn handen rukte en het klusje al mompelend dat ik er te klein voor was zonder een vloek of een zucht, maar wel in zeer korte tijd, voor elkaar had.
    Misschien moet er gewoon een lange poetsvrouw aan te pas komen.

  4. mulrg Says:

    Nog andere problemen? Of is dit het laatste?

  5. Bart van der Valk Says:

    @mascha, dat lijkt me een beeldschoon idee … zo zie je maar weer ook quilts zijn niet meer wat ze waren. Vroeger associeerden we dat toch hevig met dames-met knotjes-in-het-haar en een voorliefde voor ´creativiteit´, persoonlijk kreeg ik daar dikwerf huiduitslag van. Ik mail je morgenochtend even omtrent een zakelijke afhandeling. Een top-idee!
    @Frieda, wordt jij even op je wenken bediend door Mascha hierboven?
    @Tamar Verkaik, Een bescheiden lichaamslengte heeft weer tot voordeel dat het bedienen van de wasautomaat aanmerkelijk minder bukwerk vraagt … bovendien – en ik kan het niet genoeg herhalen: kleine jongens zijn terecht zéér in de mode. Hoewel … een lange vriendin is natuurlijk ook nooit weg …
    @mulrg, Heb geen zorg, jonge vriend. Lekker geslapen?

  6. JN Says:

    Ja, Mulrg heeft lekker geslapen op 459…
    De oplossing: dekbedpunt in punt hoes doen en dan een stevige knijper er op. In totaal dus vier knijpers en dan wapperen (gezien jouw lengte misschien staand op het bed). Deze truc slaagt geheid mits goede punten bij goede punten!

  7. Frits Sajet Says:

    Je keert de overtrek binnenstebuiten. Steek daarna beide handen in de ontstane zak en vindt de twee verst van je af liggende hoeken/puntjes, pak die beet met respectievelijk de linker en rechterhand. Daarna pak je – terwijl je nog steeds die hoeken/puntjes vasthoudt – de corresponderende hoeken van het dekbed beet. Daarmee heb je dan die verste 2 hoeken op hun plaats. Daarna til je je handen in de lucht en schudt de overtrek zo goed mogelijk naar beneden. Daarna is het een kleine moeite om – na die eerste twee hoeken losgelaten te hebben – de andere twee hoeken van de overtrek te verenigen met de bijhorende hoeken van het dekbed. Uiteindelijk die laatste 2 hoeken beetpakken en nogmaals het nu betrokken dekbed schudden. En klaar is Bart.

    Als je mij vraagt is het wezenlijk makkelijker dit in je eentje te doen als met 2 luchtkapteins op het vliegende dekbed.

Geef een reactie

