Oorspronkelijkheid ?











Vanuit het vaderland bereiken ons noodkreten van boekhandel en uitgeverij … de verkopen blijven in aantal en omzet bedenkelijk achter. Concurrentie met andere media heet daarbij een belangrijke rol te spelen, terwijl – zoals al vaak voorspeld – de zogeheten vaste boekenprijs ook nu geen soelaas biedt. Zodat ook mijn stokpaardje weer een rondje door de manege mocht maken.

Uit een verleden van slechts enkel tientallen jaren in het uitgeverijwezen meen ik me te herinneren dat een goede en oorspronkelijke cover  de verkoop met honderden, duizenden, soms zelfs tienduizenden exemplaren kan bevorderen. Een kind kan begrijpen dat herkenbaarheid en opgemerkt worden daarbij van groot belang zijn, zeker als de potentiële koper of lezer een overdaad aan keuzemogelijkheden heeft.

Waarom dan zoeken al die ontwerpers inspiratie bij elkaar en is het niet beter hier gewoon van jatwerk te spreken? Een beetje fatsoenlijke ontwerper dient zijn honorarium aan de uitgever terug te storten.

3 Reacties to “Oorspronkelijkheid ?”

  1. Tamar Verkaik Says:

    Van die uitgevers zou het dan wel weer zo consequent zijn als ze dan ook gewoon de titel hetzelfde zouden doen. Bijvoorbeeld ‘Mijn rug op’.
    Overigens heb ik het meegemaakt dat een uitgever zelf in de foto’s van het stockbureau ging zoeken en mij een foto aanleverde waarvan ze de omslag wilde. Heel toevallig is het een omslag geworden die goed in het rijtje hierboven zou passen:

    Deze omslag is van de oorspronkelijke uitgever:
    http://www.nrcboeken.nl/boek/ik-mis-mezelf-druk-1-genova-l

    Deze omslag maakte ik met de door de uitgever aangeleverde foto die er een clubuitgave van maakte:
    http://www.eci.nl/boeken/ik-mis-mezelf-lisa-genova-9789085643104

    De oorspronkelijke uitgever liet even later een goedkope editie maken:
    http://www.uitgeverijmistral.nl/boek/104/9789049951474/Ik-mis-mezelf/

    Maar er zijn ook heus oorspronkelijke omslagen te vinden!
    Deze is mooi, vind je niet?
    http://sport.defonteintirion.nl/tjitte-kamminga-de-nieuwe-warming-up.html

  2. JN Says:

    Anderzijds…als je door de bomen het bos niet ziet in een boekhandel, valt je oog op iets wat je meent te herkennen.
    Bij nadere inspectie blijkt dit dan niet het boek te zijn dat je al gelezen hebt maar omdat er zo veel gelijkenis is, denkt de onbevangen lezer: dit boek zal wel over dezelfde kwaliteiten beschikken.

  3. Bart van der Valk Says:

    Dat heeft ook een keerzij … de nog steeds onbevangen lezer denkt/ dat andere boek was zwaar vodden … dit zal dus ook wel niks wezen. Misschien verklaart dit de teruggang in omzet van de Nederlandse boekhandel gedeeltelijk?

Geef een reactie

