Blaaskaakjes

Recent beweeg ik me – internetsgewijze – van tijd tot tijd op een site die luistert naar de inspirerende benaming LinkedIn. De bedoeling van deze instelling is dat lieden er een versie van hun loopbaanoverzicht en beroepsmatige contacten op plaatsen. Mijn motief om me in dit gewoel te storten bestaat uit één woord: nieuwsgierigheid. Pure lust om te weten wat er geworden is van een aantal oud-studenten dreef me in de netten van de firma LinkedIn. Alleraardigst, en stelt u gerust: met verreweg de meesten gaat het voorzover ik kan zien meer dan uitstekend. Sommigen doen het zelfs buitengewoon goed. Tot zover vreugde in mijn opgewekt gemoed dus, vrienden.

Nieuwsgier blijkt een verraderlijke motivator. Al spoedig ging uw dienaar er toe over om op allerhande aardige zoektermen verder te speuren in de door de uitbaters aangelegde krochten. Dat leverde het vrolijke inzicht op dat er over cv´s en functiebenamingen vaak net zo enthousiast gelogen wordt als in het dagelijks leven over geld en sex.

Zo ontmoette ik – virtueel – een mij volstrekt onbekende heer, die het doet voorkomen alsof hij jarenlang een uiterst bekwaam medewerker was op de marketingafdeling waaraan ik destijds leiding gaf. Allerhande belangrijke taken zijn door deze meneer tot volle tevredenheid verricht. Indrukwekkend, zondermeer. Er mankeert maar één miniem kleinigheidje aan het overzichtje. De man is me volslagen onbekend, en nee, ik lijd (nog) niet aan hersenverweking. De fraaie fotografie van zijn wilskrachtig hoofd lijkt ook in de verste verte niet op een enigszins bekende. Opmerkelijk, zeg je dan bescheiden.

Maar het bleek snel nog aanmerkelijk doller te kunnen. Inmiddels ontmoette ik – ook al virtueel – een tweetal typen die hun cv dusdanig opsierden dat ze gedurende enkele jaren mijn functie uitgeoefend blijken te hebben. Gelijktijdig, dat wel. We moeten dat dus toen op z´n minst met een trio gedaan hebben. Nooit iets van bemerkt! Een lichtelijk zinsbegoochelende onthulling, u wilt dat van me aannemen. Jaartjes achtereen op vreemde uurtjes wat gezwoegd, terwijl er zeer bekwame krachten met exact hetzelfde doende waren.

De theorie van het parallelle heelal op volmaakt onverwachte wijze bewezen.

2 Reacties to “Blaaskaakjes”

  1. mulrg Says:

    Erg grappig. Denk je dat alleen Hyves wordt misbruikt door vieze mannetjes, blijkt ook LinkedIn door leugenachtige types bevolkt te worden. Het lijkt warempel de echte wereld wel.

    Er zijn overigens filosofen die onderscheid maken tussen liegen (iemand bewust een andere waarheid voorspiegelen) en bullshitten (een verhaal opdissen waarbij het je niet interesseert of het iets met de waarheid van doen heeft, maar dat vooral dient om een gunstige indruk van jezelf te vestigen). Is er nu in de onderhavige gevallen spraken van liegen of bullshitten….?

  2. Bart van der Valk Says:

    Geenszins filosoof zou ik denken dat we hier met eerste categorie van doen hebben. In alle drie gevallen lijkt het er om te gaan om eventuele toekomstige broodheren in het ootje te nemen. Op zich zegt dat nog weinig over de capaciteiten van betrokkenen. Het verklaart voor mij wel het schichtig gedrag van één van de laatste twee bij een ontmoeting een tijd geleden. En laat dat nou net degene zijn die me inspireerde tot de term blaaskaakjes.

    Op hem is het woord van Godfried Bomans van toepassing dat hij alles opblies inclusief zichzelf.

Geef een reactie

