50

Op 1 september 1961, vandaag 50 jaar geleden, beleefde ik mijn eerste werkdag. Omdat ik nog geen 21 was – de leeftijd waarop men in die verre dagen meerderjarig werd – had mijn goede moeder de arbeidsovereenkomst voor akkoord moeten ondertekenen. Het maandloon mocht er wezen: maar liefst 175 volle guldens voor een betrekking als jongste bediende met vooruitzichten. Ik heb de indruk dat tezamen met het vak van liftboy ook jongste bediendes inmiddels niet meer bestaan.

Sterke punten in mijn taakvervulling bleken ongetwijfeld het halen van croquetten voor de heren, alsmede het onderdeel wegbrengen van het ingevulde formulier der voetbalpool. Er zat toekomst in die jongen, dat kon je zien …

Als toepasselijk woord bij dit mijlpaaltje past mij slechts een citaat van de fameuze erflater der beschaving Sjaak Swart. Met een licht zelfrespect:

“Kolere !”

4 Reacties to “50”

  1. mulrg Says:

    Die functie van jongste bediende doet mij denken aan Kareltje de Keizer uit Elsschots Een Ontgoocheling. Ik begrijp dat jij je beter van je taken hebt gekweten.

  2. Daan Sterken Says:

    Vergeet Rijk de Gooyer niet ´Goed gedaan jochie´.

  3. JN Says:

    En je bent er niets minder door geworden, zou mijn moeder zeggen! (aarch…)

  4. Bart van der Valk Says:

    Mijn moeder zou nu 104 geweest zijn en het is dus heel onwaarschijnlijk dat zij en jouw moeder zusjes waren. Bovendien was mijn grootvader van die kant iemand van veel principes. Dat maakt het onvoorstelbaar. Maar toch: het klinkt als familie!

Geef een reactie

