Dagelijkse Kost

Lange jaren – ook nog na onze vestiging in België – was er steeds één vast dagelijks punt op ons tv-menu. Steeds als we thuis waren werd om klokke 6 het NOS-journaal bekeken. Klachten onzerzijds omtrent onbenullige items – maf dansende lentelammetjes en wegen overstekende eendjes – volop, maar toch. Een mens, zelfs als het een redelijk kort mens is, wenst op de hoogte te blijven van wat de dagelijkse actualiteit zoal aanvoert. Stel u gerust: naast het journaal plegen wij gedegen kennis te nemen van al wat kranten en weekbladen van enige kwaliteit te bieden hebben. Wie uitsluitend op het journaal koerst zal vanwege een te fragmentarisch dieet immers al spoedig aan rare voorstellingen gaan lijden.

Nu het woord dieet dan, niet bij ongeluk, gevallen is, wordt het tijd u te melden dat wij onze dagelijkse 6 uurlijkse routine verlaten hebben. Een frisse en aanmerkelijk plezieriger bediener van onze smaken heeft zich aangediend.

Neemt u mijn/ons advies ter harte: stem iedere dag getrouw even ná de klok van 6 af op Eén (voor traditionelen: België 1), alwaar een plezierig en enthousiast ogende jonge man het programma Dagelijkse Kost presenteert. Inspirerend, meeslepend, gedegen, praktisch en zééééér smakelijk. Heel misschien dat u soms eventjes over termpjes moet nadenken. Vlamingen plegen van tijd tot tijd een wat andere benaming voor ingrediënten te hanteren. Maar slim en intelligent als u bent zal dat na korte tijd geen enkel probleempje meer opleveren.

Alleraardigst en zoals gezegd: inspirerend. Het heeft er zelfs toe geleid dat uw dienaartje zich sinds enkele weken op zeer regelmatige basis aan het kook- en bakwerk heeft gezet. En het moet gezegd: met een zeer behoorlijke successcore. En dat is niet uitsluitend mijn opinie!

Onder de titel Dagelijkse Kost is trouwens van de hand van de bekwame kok en presentator Jeroen Meus een tweetal heel toegankelijke kookboeken tegen aannemelijke prijzen verschenen. Aanraders zondermeer. En voorzeker een versterker van uw levenslust!

6 Reacties to “Dagelijkse Kost”

  1. mulrg Says:

    De verkleutering van het NOS-journaal (ook dat van 20.00u) was ons inmiddels ook opgevallen. Diep treurig.

  2. Tamar Verkaik Says:

    De televisiekabel/schotel inruilen voor een heleboel kookboeken, daar knapt een mens van op! Ik juich bovenstaande ontwikkeling toe. Ook in de ‘kwaliteitskrant’ kun je trouwens lezen dat we Happy Feet kwijt zijn geraakt, dus zonder NOS mis je niks, lijkt me.

  3. mulrg Says:

    Ho, ho, de vermissing van Happy feet zou ik toch wel als ‘breaking news’ willen typeren….

  4. Bart van der Valk Says:

    ´t Was natuurlijk onvermijdelijk en het moment moest komen: ik blijk het contact met jeugdigeren verloren te hebben.

    Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik na lezing van Tamar vermoedde dat Happy Feet wel één of andere dansact wezen zou. Toen Mulrg ook al over Happy Feet begon wendde ik mij tot de onvolprezen partner en nu ben ik ietsjes wijzer. Het betreft hier een pinguin.

    Volledig gemist … deze flauwekul. Ongetwijfeld gezien, niks van blijven hangen … zat waarschijnlijk nog te vloeken vanwege de onbenullige afhandeling van het voorgaande nieuwsitem. En dan beweert men nog dat senioren het makkelijk hebben … Het wordt weer tijd voor aksie, harde aksie!

  5. JN Says:

    Ik vind het mooi nieuws, jij die aan het kokkerellen bent geslagen. Het moet niet gekker worden! Maar nu je zelf roept om harde aksie zou ik je willen vragen je opinie aangaande het pensioengedoe te geven. Hier heb jij vast je mening over.

    En Hans, voel jij je al vrij genoeg om iets meer over de buren te vertellen?!

  6. Bart van der Valk Says:

    Ach, die pensioenen … het lijkt me nogal onredelijk om mensen die hard werken tegen een relatief laag loon – en die dus vanwege al gevorderde leeftijd en hun inkomen – niet meer in staat zijn voorzieningen te treffen, op te zadelen met een verslechterd pensioen. Ik kan me geen stratenmakers, stadsreinigers enz. voorstellen dat die tot hun 65e of langer volhouden. Dat kan ik me van een boel andere functies wel voorstellen. Een academicus kan vaak beduidend langer mee en begint ook pas op latere leeftijd te werken. Wat dus te zeggen van pensioengerechtigheid na bv. 40 jaar werkzaam leven? Da´s één. Het tweede punt is dat werkgevers bepaald niet zelden pogen oudere werknemers te lozen. Soms zijn daar redenen voor, soms niet. Bij de hogeschool bv. mocht ik gadeslaan hoe er op sommige oudere collega´s veel druk tot vertrek werd uitgeoefend. Jongeren bleken vaak goedkoper … of dat ook kwaliteitsbevorderend was? Het lijkt me dat dit euvel aardig ondervangen kan worden door wanneer de werkgever in gebreke blijft de oudere werknemer alternatieven te bieden de verplichting op te leggen bij het geforceerde vertrek de pensioenvoorziening van de betrokkene vol te storten tot het moment van pensioengerechtigheid. De kreetjes dat jeugdigen mee betalen aan het pensioen van de ouderen maken niet zoveel indruk op me … die ouderen betaalden ook nogal duchtig mee aan de opleidingen en overige voorzieningen van die jongeren.

    Een eerste aanzetje …

Geef een reactie

