Een Onverwachte Oplossing

De kans is redelijk groot dat u geen man van 68 jaar bent. Zelfs als u gedurende uw opleiding nooit de geheimen der kansberekening kon doorgronden, zult u dat waarschijnlijk merendeels met mij eens zijn. Gelukkig trouwens is uw eventuele inzicht in cijfermatige zaken voor wat volgt volmaakt onbelangrijk. Lees dus rustig en ontspannen verder.

Zoals wat meer mannetjes van mijn leeftijd begin ik meer en meer de gevolgen van een uitdunnende haardos te ervaren. Verdwenen zijn de wilde golvende krullen van voorbije dagen, ze werden door een wel zeer eenvoudige en kort gehouden coupe vervangen. Een kwestie van goede smaak: een avontuurlijk krullend kapsel verliest veel van zijn woeste aantrekkelijkheid wanneer tussen de schaarse haren de naakte schedel duidelijk glinstert. Elimineren die handel dus, net als de snor die bij het witter worden meer en meer aan het uiterlijk van Hendrik-Jan de Tuinman ging herinneren.

Naast groot onderhoudsgemak biedt het tondeusekapsel ook een nadeel, de zogeheten koude kop, of om preciezer te zijn de onaangename sensatie dat iemand soms ijsblokjes op je test gelegd heeft. Bij het kouder worden der daagjes brengt van tijd tot tijd een hoed of pet wat uitkomst, maar dat blijft toch erg behelpen … Met zo´n hoofddeksel blijft men ondanks enige gewenning toch het gevoel houden zojuist met een minder geslaagde outfit de winkel voor feestartikelen verlaten te hebben. Maar goed, we dienen ook de kleine nadeeltjes van de vorderende tijd voor lief te nemen.

Het echt lastige moment placht ´s nachts in bed plaats te grijpen. Op onregelmatige en onverwachte momenten ontwaakte ik met de hinderlijke gevoel dat de koude poolwind zich ferm op mijn schedel gevestigd had. Het optrekken van het dekbed en het half verschuilen van het hoofd onder het kussen brengt dan maar tijdelijk uitkomst. Tijdelijk, want eenmaal weer in slaap gevallen woelde ik me uiteraard weer onder de beschutting vandaan, waarna de beschermingsprocedure opnieuw ingezet diende te worden.

Het doet me buitengewoon veel plezier dat dit ongemak – naar het lijkt – voorlopig tot het verleden behoort.

Trouwe volgers van dit logje weten dat wij aan het hoofd staan van een drietal katten. Zwelgje, Huug en Elsevier. Over die namen valt een verhaal op te hangen maar dat komt nog wel eens. De katten hebben, zoals karaktervolle mensen, hun eigen routines en eigenaardigheden. Huug wenst uitsluitend de nacht door te brengen op de bank in mijn werkkamer, Zwelgje neemt voor de nachtrust plaats bovenop de kledingkast in de slaapkamer en houdt vanaf die plaats overzicht op een ordelijk verloop der zaken. Elsevier – ja, die naam verklaar ik ooit – pleegt aan het voeteind van het echtelijk bed lichtelijk knorrend het ochtendlicht af te wachten. Eigenlijk moet pleegt in de laatste zin vervangen worden door placht.

Tot mijn genoegen – en hilariteit van Mevrouw Une Journée Bien Remplie – ontwikkelt Elsevier sinds een week of 2 een andere en geheel nieuwe routine. Het voeteind van het bed keurt hij geen blik meer waardig. Tegenwoordig sluipt hij, zodra ik goed en wel lig, naar het hoofdeinde van het bed. Met een zacht sprongetje komt hij er op, likt even gezellig aan mijn rechterhand en marcheert daarna vastberaden naar het hoofdkussen. Aangekomen neemt hij plaats en positioneert zich precies boven mijn hoofd om, wanneer hij vermoedt dat de slaap me inmiddels overmande, langzaam op te schuiven zodat zijn rug behaaglijk warm de bovenzijde van mijn schedel toedekt. Een gezellig en comfortabel arrangement dat ons alle twee – Elsevier en uw dienaar – veel plezier verschaft. Soms kan ik de neiging om vriendelijk mee te spinnen maar met moeite onderdrukken.

Mijn wijze en liefhebbende echtgenote bekijkt deze nieuwe ontwikkelingen met goedwillende scepsis en grinnikt wat. Maar wij … wij hebben plezier!

2 Reacties to “Een Onverwachte Oplossing”

  1. Frits Sajet Says:

    Was het wellicht een idee met een nachtmuts en bedsokken? Hebben jullie trouwens nog steeds mijn pyjama uit de zestiger jaren?

  2. Bart van der Valk Says:

    Helaas … voorzover mij bekend hebben we alhier jouw sierlijk nachtgewaad niet opgeslagen … Jammer, vooral voor het Oudheidkundig Museum. Het zou een aardige donatie geweest zijn.

Geef een reactie

