Help … de Nederlandse Regering is Gek Geworden

Nationaliteit is een wat achterhaald begrip, voornamelijk afkomstig uit de 2e helft van de 19e eeuw. Jammer genoeg is het Nederlandse kabinet de waangedachte toegedaan dat iemands nationaliteit betekenis zou hebben voor de kwaliteit van zijn of haar burgerschap.  Een vreemd bijgeloof vooral in tijden van toenemende internationale mobiliteit. Mijn menig daaromtrent probeerde ik al eens duidelijk te maken met het befaamde citaat van wijlen François Mitterrand: ´Le nationalisme, c´est la guerre´.

In een uit vreemdelingenhaat geboren idee om immigranten zoveel mogelijk te treiteren, wil de Nederlandse regering aan het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit de voorwaarde verbinden dat men afstand doet van iedere andere nationaliteit. Hoe dat verder moet met het koningshuis (hebben ook de Engelse nationaliteit) en Maxima (is tevens Argentijnse) heeft men nog niet duidelijk gemaakt. Dat wordt nog lachen …

Dit kortzichtige stammengeloof – uiteraard op aandringen van Wilders – brengt ook met zich dat veel Nederlanders in het buitenland, bij het aanvaarden van de nationaliteit van het woonland, het Nederlandse staatsburgerschap zullen verliezen. Hoogst persoonlijk zal ik de dag prijzen waarop ik me Belg mag noemen … het dunkt me geen voorrecht burger te zijn van een land dat er van overheidswege naar streeft om de tijd stil te zetten en idiote tegenstellingen op te roepen. Maar, dat is – zoals gezegd – hoogst persoonlijk. Voor veel Nederlanders in diverse buitenlanden zijn er dringende praktische redenen om óók de nationaliteit van het woonland aan te nemen. Voor hen – en hun kinderen – kan en zal de voorgestelde wetgeving onwenselijke gevolgen hebben bij een eventuele terugkeer.

Ik – nooit een zin met ik beginnen – spoor u dan ook van harte aan het burgerinitiatief dat u hier vindt met spoed te ondertekenen.

2 Reacties to “Help … de Nederlandse Regering is Gek Geworden”

  1. JN Says:

    Ik…je lijkt Gert Leers wel!
    Ik zal tekenen.

  2. Frits Sajet Says:

    Waarom ben ik het eigenlijk zo vaak zo vervelend veel met je eens??? Ik ben bang dat we alle twee moeite hebben met het begrijpen dat we niet langer in de zestiger jaren leven. Loosing our touch. Ik maak tegenwoordig wel vaker mee dat vooral wat oudere mensen me erg goed begrijpen, terwijl de betere eksemplaren van de wat jongere variant dat soms ook wel doet maar dat leuk weet in te pakken zodat het de baas – die wèl modern prioriteert – niet zo opvalt…

    Wat een doffe ellende! Toch maar stiekum ondertekenen.

Geef een reactie

