1955

De foto werd gemaakt door de fameuze Robert Doisneau, het jaar was 1955 en de plaats denkelijk bij het Parc Montsouris in Parijs. Het plaatje hangt ook aardig ingelijst boven het bureau waaraan ik m´n stukkies – en administratieve sores – beheer. Jacques Prévert, de eeuwige cigarette onveranderlijk tussen de lippen. De rechtermondhoek, altijd. Een kelkje op het bekende tafeltje, de hond genietend aan de voet van de meester. Een voorjaarsdag, het gebladerte is dun …

Een afbeelding om vaak te bekijken. Berusting, wijsheid, inzicht en simpelweg genieten van het moment van de dag, en van het leven … ´Zo is het leven´ zegt mijn echtgenote steeds bij het bekijken. Heimwee, dat ook.

Prévert, Doisneau en Parijs …

Le jardin

Des milliers et des milliers d’années
Ne sauraient suffire
Pour dire
La petite seconde d’éternité
Où tu m’as embrassé
Où je t’ai embrassèe
Un matin dans la lumière de l’hiver
Au parc Montsouris à Paris
A Paris
Sur la terre
La terre qui est un astre.

3 Reacties to “1955”

  1. Frits Sajet Says:

    Waarom zitten we eigenlijk niet daar, met of zonder consumptie???

  2. mulrg Says:

    Blijft een prachtige foto!

  3. Hans Dekens Says:

    Het heugelijke feit wil dat mijn geboorte plaatsvond in het begin van 1955 en juist op een moment dat er ergens in Thailand een brokstuk steen van een boedhabeeld afviel en men zo ontdekte dat er onder de stenen boedha een 2 meter hoge massieve gouden boedha zich schuil hieldt. Ik was verguld toen dit aangename nieuws mij bereikte. Nu weer deze foto en ben ik verguld omdat heer Doisneau toen ergens in 1955 al een aangenaam beeld van mijn toekomst heeft willen schetsen, ook al ben ik geen Prévert. Het zou me dan ook niet verbazen als de hond op de foto onder de stoel de hond is die bij mijn ouders wegliep precies 12 uur alvorens ik krijsend het helle levenslicht tot mij mocht nemen.

Geef een reactie

