Sywert

Dit moest een scherp stukkie worden waarin ik op bijtende wijze definitief zou afrekenen met Sywert van Lienden en diens geestverwanten. Hun denkbeeld dat zij een achtergestelde generatie vertegenwoordigen, en ten strijde dienen te trekken tegen de verkalkte politici én die verdomde babyboomers, zou door mij scherpzinnig ontleed worden en belachelijk gemaakt.

´Je bent niet wijs´ sprak mijn echtgenote en toverde uit de onuitputtelijke doos een oude foto tevoorschijn. Moest ik misschien nog even herinnerd worden aan al die organisaties waarin ik als veelbelovend jongmens naar voren drong? Wist ik nog wat al die prachtige initiatieven sociaal en cultureel hadden opgebracht? Of had ik me ooit helemaal kunnen losmaken van de verdenking wel erg tevreden over mijzelf te zijn geweest? En, by the way, zou ik destijds even ijverig zijn geweest als er bij al die clubs niet zoveel lange blonde meiden hadden rondgelopen?

´Ook Sywert wordt ooit 69´ hield Mevrouw Une Journée Bien Remplie vol. Daarmee raakte zij een gevoelig punt: die verjaardag passeerde hier in de afgelopen week. Ik herinner me nog goed ooit uitgezien te hebben naar mijn 18e verjaardag, en 25 was ook een leeftijd die zeer aanlokkelijk leek. Aan 30 houd ik gemengde gevoelens over, die sterk verband houden met de feitelijkheid dat mijn lieve Anneke voor die jaardag het geschifte idee had – en uitvoerde – maar liefst 90 mensen te inviteren.

Nooit gedacht dat 69 een aanlokkelijke leeftijd zou zijn. U wel? Maar het valt mee, sterker nog: we bezien onszelf als gelukkig en – sinds wat gezondheidsprobleempjes lijken te normaliseren – zelfs als in meerdere opzichten welvarend.

O ja, ook wij vonden in die mooie sixties en seventies de tijd gekomen om de vermolmde structuren voorgoed te verwijderen. ´Er komen andere tijden´ weet u nog?

Degenen die mij gelukwensten: zeer hartelijk bedankt. Degenen die dat vergaten of nalieten: mijn sympathie gaat naar u uit!

En voor Sywert: daar kwam je vandaag nog mooi weg, jongen!

Eén reactie to “Sywert”

  1. Rob Says:

    Goed stukje oud!! Terwijl LAKS wel bij je past!!

Geef een reactie

